اثر اجتماعي اخلاقي روزه
نظام طبقاتي و فاصلههاي ژرف ميان تهدستان و توانمندان، يكي از عوامل تنشزا و نارضايتي در نظام و اجتماعي است كه به هر ميزان فاصله اختلاف طبقاتي، عميقتر گردد، ناهنجاريهاي اجتماعي و مفاسد اخلاقي افزونتر ميگردند و پيوسته آتش كينه و انتقام گروه تهيدست به واسطه هاي فشارهاي اقتصادي و محروميتهاي اجتماعي نسبت به توانگران شعله ورتر ميشود تا آنگاه كه به مرحله انفجار و ناآراميهاي اجتماعي، ميانجامد.
شريعت حياتبخش اسلام با تكيه بر اصل «عدالت اجتماعي»، نهايت تلاش و كوشش را در تنظيم روابط جامعه به كار برده و از آنجا كه طبيعت بشر به واسطه استعدادها و توانمنديهاي فردي مختلف است، ساعي بوده تا با جعل احكام و دستورهاي گوناگون، آن اختلاف طبيعي را نيز به حد اقل برساند. از جمله اين احكام، «روزه» است كه اولاً به سبب آن، ميان تمام افراد جامعه برابري و مساوات ايجاد ميكند و ثانيا: شرايطي را پديد ميآورد كه تا ثروتمندان با درك موقعيت محرومان، فشارهاي اقتصادي و رنجهاي اجتماعي آنان را كاهش دهند و ثالثا: با اين اقدام، جامعه را از پريشاني و نارضايتي، پيراسته ميسازد و روحيه برادري و همگرايي را در ميان آنان به وجود ميآورد. ازاينرو، هنگامي كه «هشام بن حكم» از امام صادق (ع) فلسفه روزه ميپرسد، حضرت ميفرمايد:
«انما فرض الله الصيام ليستوي به الغني و الفقير و ذلك ان الغني لم يكن ليجد مسّ الجوع و فيرحم الفقير لان الغني كلّما اراد شيئا قدر عليه، فأراد الله تعالي ان يسوّي بين خلقه و ان يذيق الغني مسّ الجوع و الالم ليرقّ علي الضعيف و يرحم الجائع»(17)به راستي خداوند روزه را واجب كرد، تا به وسيله آن بين تهيدستان و ثروتمندان برابري ايجاد كنند و اين براي آن است كه ثروتمندان كه هرگز درد گرسنگي و فقر را احساس نكردهاند، به فقيران رحم آورند، زيرا اغنيا، هرگاه (خوردني و آشاميدني) را اراده نمودهاند (و هوس هر نوع مأكولات و مشروبات كردند) برايشان ميسر است، پس خداوند متعال «روزه را واجب نمود» كه تا بين بندگانش از فقير و غني، مساوات و برابري به وجود آورد، و اين كه سرمايهداران مسلمان گرسنگي و درد فقيران را لمس نمايند تا بر آنان شفقت ورزند و ترحم كنند.
يكي از آثار و بركات اخلاقي و معنوي روزه اين است كه انسان با گرسنگي و تشنگي، به ياد گرسنگي و عطش روز قيامت ميافتد و تصميم ميگيرد براي آن روز واپسين توشهاي آماده سازد. بنابر آنچه كه از آموزههاي اصيل اسلامي فهميده ميشود، روزقيامت گرماي طاقتفرسايي دارد. چنان كه امام علي (ع) ميفرمايد: «قدالجمهم العرق؛ عرق مانند لجام، اطراف دهان انسانها را گرفته است.»(18)اين نوع تشبيه براي گرماي قيامت، نشانه شدت و سختي آن است. در روايتي ديگر از امام باقر (ع) درباره آيه شريفه «واليوم تجزون عذاب الهون» پرسيدند، حضرت فرمود: مراد از «عذاب الهون» تشنگي روز قيامت است.
پيامبر اكرم (ص) در «خطبه شعبانيه» ميفرمايد: «واذكروا بجوعكم و عطشكم فيه جوع يوم القيامة و عطشه»با گرسنگي و تشنگي خويش در روزه رمضان به ياد گرسنگي و تشنگي روز قيامت باشيد.
و نيز در روايتي ديگر درباره خصلتهايي كه خداوند به روزهدار عطا ميكند، چنين ميفرمايد: «أوالخامسة امان من الجوع و العطش يوم القيامة»يكي از خصلتهاي روزهدار اين است كه از تشنگي و گرسنگي قيامت در امان ميباشد.
در روايتي از امام علي (ع) نقل شده كه يكي از فلسفههاي اخلاقي روزه آزمايش اخلاص انسانهاست. چنان كه فرمود: «والصيام ابتلاء لاخلاص الخلق»خداوند روزه را براي آزمايش اخلاص مردم واجب فرموده است.
معناي اين كلام گوهربار حضرت اين است كه كسي كه روزه ميگيرد و تمامي روز را با وجود اين كه به انواع خوردنيها و آشاميدنيها دسترسي دارد، در عين حال امساك ميكند، جز اخلاص به پيشگاه حق تعالي مفهومي ديگر ندارد و كسي كه به پيشگاه خداوند متعال اخلاص ورزد، تمامي اوصافي كه براي شخص صائم وجود دارد، شامل حالش ميشود.