مفهوم انتظار
15 تیر 1390
ابعاد و آثار عقيده به ظهور از منظر مقام معظم رهبري، آيةالله خامنهاي
انتظار «فرج » … يعني، انتظار حاکميت قرآن و اسلام. شما به آنچه فعلا جهان در آن قرار دارد، قانع نيستيد. حتي به همين پيشرفتي هم که با انقلاب اسلامي به دست آورديد، قانع نيستيد. مي خواهيد باز هم به حاکميت قرآن و اسلام، نزديک تر بشويد. اين انتظار «فرج » است. انتظار فرج، يعني، انتظار گشايش از کار انسانيت .
امروز کار انسانيت، در گره هاي سخت، پيچيده و گره خورده است . …، امروز فرهنگ مادي، به زور به انسان ها تحميل شده است؛ اين يک گره است. امروز در سطح دنيا، تبعيض انسان ها را مي آزارد؛ اين گره بزرگي است. امروز کار ذهنيت غلط مردم دنيا را به آن جا رسانده است که فرياد عدالت خواه يک ملت انقلابي، در ميان عربده هاي مستانه قدرت گرايان و قدرتمندان گم مي شود؛ اين يک گره است. امروز مستضعفان آفريقا و آمريکاي لاتين، ميليون ها انسان گرسنه آسيا و آسياي دور، ميليون ها انسان رنگين پوستي که از ستم تبعيض نژادي رنج مي برند؛ چشم اميدشان به يک فريادرس و نجات بخش است و قدرت هاي بزرگ نمي گذارند، نداي اين نجات بخش به گوش آنها برسد؛ اين يک گره است. فرج؛ يعني، باز شدن اين گره ها. ديد را وسيع کنيم؛ به داخل خانه خودمان و زندگي معمولي خودمان محدود نشويم. در سطح دنيا «انسانيت » فرج مي طلبد؛ اما راه «فرج » را نمي داند. شما ملت انقلابي مسلمان، بايد با حرکت منظم خود در تداوم انقلاب اسلامي، به فرج جهاني انسانيت نزديک بشويد و شما بايد به سوي ظهور مهدي موعود(عج) و انقلاب نهايي اسلامي بشريت - که سطح عالم را خواهد گرفت و همه اين گره ها را باز خواهد کرد - قدم به قدم، خودتان نزديک بشويد و بشريت را نزديک کنيد. انتظار «فرج » اين است. (1) «انتظار» ظهور امام زمان(عج)، به معناي انتظار براي پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت براي همه انسان ها [و] انتظار رفع ظلم از صحنه زندگي بشر و انتظار فرا رسيدن دنيايي برتر از لحاظ معنوي و مادي است. (2) «انتظار» به معناي اشتياق انسان، براي دسترسي به وضعي برتر و بالاتر است و اين حالتي است که بشر هميشه بايد در خود حفظ کند و پيوسته در حال انتظار فرج الهي باشد. گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن سرچشمه هاي معرفت بر دل انسان، يکي از عمومي ترين نمونه هاي انتظار فرج است. (3) قبل از ظهور مهدي موعود(عج)، در ميدان هاي مجاهدت، انسان هاي پاک امتحان مي شوند. در کوره هاي آزمايش وارد مي شوند و سربلند بيرون مي آيند و جهان به دوران آرماني و هدفي مهدي موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزديکتر مي شود. اين، آن اميد بزرگ است. انتظار ظهور، اشتياق انسان هاي صالح براي گسترش عدالت است. (4) انتظار؛ يعني، دل سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگي بشر؛ ممکن است کساني آن دوران را نبينند و نتوانند درک کنند (فاصله هست)؛ اما بلاشک آن دوران وجود دارد. (5) ابعاد انتظار فرج و اعتقاد به مهدويت علاوه بر ابعاد منطقي، فکري و استدلالي بسيار بارز - آن داراي جنبه هاي عاطفي، معنوي و ايماني عميق و بسيار مهمي است و اميد ناشي از ايمان و اعتقاد به وجود منجي، همواره سرمايه عظيم حرکت هاي بزرگ در جوامع اسلامي و شيعي شده است. (6) قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاينده و مستمر در انجام اعمال نيک و خير، يک بعد از انتظار است. اميد به آينده اي روشن - که در آن سراسر زندگي بشر را تفکر الهي فرا خواهد گرفت - بعد ديگر انتظار است. ملت منتظر ايران، با تکيه بر اميد به پيشرفت و موفقيت، دست به اقدام، تلاش و انقلاب زد و پيروز شد؛ لذا مردم ما بايد روح «انتظار» را به تمام معنا در زندگي خود زنده کنند. (7) آثار عقيده به ظهور اين عقيده مبارک براي شيعه - آن وقتي که آن را درست فهميده باشد و با آن درست رفتار بکند - يک منبع فيض و يک منبع نور است . علاوه بر اين که آحاد مردم مسلمان و معتقدان و شيعه، بايد در قلب و در عمل خود، سعي کنند که رابطه معنوي و فکري را با آن بزرگوار حفظ بکنند و خود را به صورتي تربيت کنند و بار بياورند که امام معصوم - که به اراده الهي و با علم الهي، محيط به همه حرکات ما است - از آنها راضي باشد؛ خود اين عقيده نيز آثار و خصوصياتي دارد که اين خصوصيات براي همه ملت ها و براي ملت مسلمان ما، حيات بخش است و عمده اين خصوصيات و آثار هم، عبارت است از «اميد به آينده. » امروز هر فرد شيعه، مي داند که در يک آينده اي - آن آينده، ممکن است خيلي نزديک باشد، ممکن است دوردست باشد، به هر حال قطعي است - اين بساط ظلم و بي عدالتي و زورگويي، که امروز در دنيا هست، برچيده خواهد شد. مي داند که اين وضعي که مستکبران در دنيا به وجود آورده اند - که هر کسي حرف حقي بزند و راه حقي را دنبال کند، از طرف آنها مورد فشار قرار مي گيرد و اراده فاسد خودشان را بر ملت ها تحميل مي کنند - يک روزي از بين خواهد رفت و گردنکشان، طاغيان، ياغيان و قدرت هاي زورگوي عالم، ناگزير خواهند شد که در مقابل حق، تسليم بشوند يا از سر راه حرکت حق، برداشته بشوند هر فرد مسلمان - به خصوص هر فرد شيعه - اين را مي داند و به آن يقين دارد. اين خيلي اميدبخش است. اين موجب مي شود که هر انسان خيرخواه و مصلح و علاقه مند به صلاح، کار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح، با اميد به آينده انجام بدهد. ببينيد اين عقيده چقدر ارزشم ند، داراي تاثير و حياتبخش است. (8) احساسات بسيار خوب است. عواطف پشتوانه بسياري از اعمال نيکوي انسان ها است. ايمان و عقيده قلبي، به وجود اين منجي عظيم عالم، شفابخش بسياري از بيماري ها و دردهاي معنوي و روحي و اجتماعي است. (9) مردم ما، ولي الله اعظم و جانشين خدا در زمين و بقيه اهل بيت پيامبر را، با نام و خصوصيات مي شناسند؛ از لحاظ عاطفي و فکري با او ارتباط برقرار مي کنند؛ به او مي گويند؛ به او شِکوه مي برند؛ از او مي خواهند و آن دوران آرماني (دوران حاکميت ارزش هاي والاي الهي بر زندگي بشر) را انتظار مي برند. اين انتظار داراي ارزش زيادي است. اين انتظار به معناي آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه اميد را از دل هاي منتظران نمي زدايد و خاموش نمي کند. اگر اين نقطه اميد در زندگي جمعيتي نباشد، چاره اي ندارد جز اين که به آينده بشريت، بدبين باشد. (10) قبل از ظهور مهدي موعود(عج)، در ميدان هاي مجاهدت، انسان هاي پاک امتحان مي شوند. در کوره هاي آزمايش وارد مي شوند و سربلند بيرون مي آيند و جهان به دوران آرماني و هدفي مهدي موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزديکتر مي شود. اين، آن اميد بزرگ است. (11) انتظار و اميد، به انسان جرات اقدام و حرکت و نيرو مي بخشد و شيعيان و پيروان آن حضرت، بايد کسب آمادگي معنوي، روحي و ايماني را جزو وظايف خود بدانند و سرمايه عظيم اميد، ايمان و نورانيت را در خود ايجاد کنند تا در حرکت جهاني امام زمان (عج)، در رديف نزديکان (خواص)، ياران و همکاران آن حضرت قرار گيرند. (12) پي نوشت ها: 1- خطبه نماز جمعه 29/3/60. 2- کيهان 8/10/75. 3- همان. 4- کيهان هوايي 12/10/75. 5- سخنراني قم 30/11/70. 6- جهان اسلام 9/11/72. 7- کيهان 12/12/69. 8- جمهوري اسلامي 15/9/77. 9- جمهوري اسلامي 23/8/79. 10- سخنراني قم 30/11/70. 11- سخنراني قم 30/11/70. 12- جهان اسلام 9/11/72.