تربيت فرزندان
فاطمه زهرا ( سلام الله عليها ) محيط خانه را بسيار بزرگ و حساس ميدانست و آن را كارخانهي بزرگ انسان¬سازي و دانشگاه مهم تمرينات نظامي و درس فداكاري ميشمرد و ميدانست كه تربيت شدگان اين مدرسه هر درسي را كه بياموزند در ميدان بزرگ اجتماع به مرحلهي ظهور و بروز خواهند آورد. (نيلي پور، 1377، ص88).
خداوند متعال در قرآن زن را به كشتزاري تشبيه نموده: « نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ» ( بقره، 223).
و در آيهاي ديگر ميفرمايد: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً … » (اعراف، 58) «سرزمين پاك محصول پاك ميدهد و سرزمين بد محصول بد ميدهد».
اگر با ديد وسيع به اين آيه بنگريم شايد بتوان يكي از مصاديق سرزمين پاك را كه محصول پاك ميدهد خانواده پاك (مادر پاك و نمونه) بدانيم. ( قرائتي، 1383، ج4، ص87).
بر اساس اين تفسير فاطمه ( سلام الله عليها ) بعنوان مادري نمونه است كه از دامن پاك و مطهر او فرزنداني همچون امام حسن و امام حسين ( عليهما السلام ) پديد آمدند كه منبع فيض و منشأ نور الهي هستند. آن حضرت فرزندانش را اينگونه تربيت كرده است. او امام حسن ( عليه اسلام ) را چنان تربيت نمود كه به خاطر مصالح اسلام و مسلمانان مهر سكوت بر لب زند و بوسيله صلح با معاويه به گوش مسلمانان برساند كه اسلام تا سرحد امكان صلح را بر جنگ مقدم ميدارد. همچنين امام حسين ( عليه السلام ) را چنان تربيت كرد كه در راه اسلام جان خود و عزيزانش را فدا كند و در صحراي تفتيدهي كربلا آن¬گاه كه بر نيزهها تكيه داده فرياد ميزند: هيهات كه زير بار ذلت بروم. من شهامت، حرّيت و كرامت خود را مرهون پاكدامني و طهارت مادرم زهرا ميدانم. ( خوارزمي، 1428، ج2، ص10).
او همچنين به زينب( سلام الله عليها ) درس فداكاري و شجاعت داد تا تحت تأثير دستگاه بيداد يزيد قرار نگيرد و با سخنانش ستمگري¬هاي يزيد را افشا نمايد. (نيلي پور، 1377، ص88).