اعتقاد به امام غائب چه اثری در تفکر فلسفی و اخلاقی و بالاخره، تمام زندگانی معنوی انسان دارد؟
13 خرداد 1391
پاسخ: شیعه در اثبات امام غائب «مهدی» علیهالسلام و اعتقاد بوجودش تنها نیست، بلکه از طریق اهل سنت نیز روایات بیشماری در این باب، موجود است، بطوری که به آسانی میتوان دعوی تواتر آنها را نمود.
حدیث «المهدی من ولدی» از کلمات جامع نبی اکرم، و یکی از روایات «قطعیه الصدور» میباشد،
که همة فرق و طبقات مسلمین، روایت کرده و پذیرفتهاند، و در روایات زیادی از طریق فریقین (خاصه و عامه) تصریح به اسم و اسم پدر او نیز شده، و به روشنی بیان گردیده که او پسر امام یازدهم شیعه اثنیعشری می باشد.
که همة فرق و طبقات مسلمین، روایت کرده و پذیرفتهاند، و در روایات زیادی از طریق فریقین (خاصه و عامه) تصریح به اسم و اسم پدر او نیز شده، و به روشنی بیان گردیده که او پسر امام یازدهم شیعه اثنیعشری می باشد.
منظور از این سخن این نیست که به اثبات عقیدهای از عقاید شیعه اثنیعشری پرداخته، و مخالفین شیعه را به این اعتقاد مذهبی ملزم سازیم،
بلکه منظور این است که اثری که شیعه از تصور امام غائب و اعتقاد بوجود وی دریافت میکند، و استفادة معنوی که از این راه عایدش میشود، پس از گذشتن دو قرن و نیم از هجرت پیغمبر اسلام(ص) شروع نمیشود.
بلکه پیغمبر اسلام با بیان صریح و اخبار قطعی خود، به «مهدی» موعود، پیش از موسم ولادتش آن حالت معنوی را که با اعتقاد به «مهدی» در باطن یک نفر مسلمان واقع بین جلوهگر میشود، در نفوس عموم اهل اسلام بهوجود آورده، و در مسیر معنوی، مورد استفادهشان قرار داده است.
بلکه منظور این است که اثری که شیعه از تصور امام غائب و اعتقاد بوجود وی دریافت میکند، و استفادة معنوی که از این راه عایدش میشود، پس از گذشتن دو قرن و نیم از هجرت پیغمبر اسلام(ص) شروع نمیشود.
بلکه پیغمبر اسلام با بیان صریح و اخبار قطعی خود، به «مهدی» موعود، پیش از موسم ولادتش آن حالت معنوی را که با اعتقاد به «مهدی» در باطن یک نفر مسلمان واقع بین جلوهگر میشود، در نفوس عموم اهل اسلام بهوجود آورده، و در مسیر معنوی، مورد استفادهشان قرار داده است.
و به عبارت دیگر، روشی که اسلام به منظور تأمین سعادت واقعی بشر، برای پیروان خود تعیین کرده (یعنی روش ممزوج از اعتقاد و عمل) بنحوی است که بدون اعتقاد به ظهور مهدی اثر واقعی کامل خود را نمیتواند ببخشد.
تصور ظهور مهدی، در ردیف تصور وقوع قیامت میباشد، و چنانکه اعتقاد به پاداش عمل، یک نگهبان داخلی است که بهرکار نیکو امر و از هر کار بد نهی می کند، همچنین اعتقاد به ظهور مهدی، نگهبان دیگری است که برای حفاظت حیات درونی پیروان واقع بین اسلام گماشته شده است.
از علامه طباطبایی