مخترع اینترنت در مورد خطرات گوگل،فیس بوک و اپل هشدار داد
مردی که دنیای ارتباطات را با اختراع “تار جهانگستر” متحول کرد در مورد خطرات استفاده شرکتهای گوگل، فیسبوک و “اپل” از اطلاعات شخصی کاربران هشدار داد.
به گزارش جنگ نرم به نقل از «راشاتودی»، مردی که دنیای ارتباطات را با اختراع «تار جهانگستر» متحول کرد در مورد اثرات جانبی انقلابی که به پا کرد هشدار داد.
به گزارش «راشاتودی»، آقای «تیم برنرز لی» که استاد دانشگاه «امآیتی» است به مشتریان اختراعش در مورد اثرات استفاده از گوگل و فیسبوک و همچنین تلاشهای دولتها برای سانسور کردن اینترنت هشدار داد.
این استاد دانشگاه در مصاحبهای با روزنامه «گاردین» که روز گذشته منتشر شد ضمن تجلیل از اقدامات شگفتانگیزی که اینترنت میسر کرده است، از کاربران خواست در مورد کارهایی که شرکتهای اینترنتی میتوانند با اطلاعات شخصی آنها انجام دهند هوشیار باشند.
این استاد متولد لندن میگوید با آنکه دنیای اینترنت محیط خوبی برای پاسخگویی به سؤالات، پیدا کردن راه حلهای مشکلات و فراهم آوردن فرصتهای سرگرمی است، اما شرکتهایی که کاربران، اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار میدهند ممکن است لزوما رفتار دوستانهای با آنها نداشته باشند.
این دانشمند علوم رایانه میگوید: «رایانه من اطلاعات زیادی از وضعیت تناسب بدنی من، از چیزهایی که میخورم و جاهایی که در آن هستم، دارد. گوشی من وقتی در جیبم قرار میگیرد از مقدار تمرین بدنی من و اینکه از چند پله بالا رفتهام، اطلاع دارد.»
آقای «برنرز لی» می گوید این مسئله با اینکه سازنده است، اثرات منفی خاص خودش را هم دارد.
وی استدلال میکند: «یکی از مشکلات مخازن شبکههای اجتماعی این است که آنها داده در اختیار دارند و من دادهای در اختیار ندارم. من هیچ برنامهای ندارم که با اجرای آن روی رایانه شخصیام بتوانم از تمام اطلاعاتی که در هر کدام از شبکههای اجتماعی استفاده میکنم، به علاوه تمام اطلاعات موجود در “تقویمم"، به علاوه اطلاعاتم در نقشه اینترنتی و همینطور سایر اطلاعاتم کمک بگیرم تا بتوانم کاملا از آنها به عنوان تکیهگاه استفاده کنم.»
بنا به استدلال این استاد دانشگاه MIT برندگان این جدال نابرابر کمپانیهایی مانند گوگل، فیسبوک و «اپل» هستند که نه تنها اینترنت، بلکه اطلاعات کاربران را تحت انحصار خود در میآورند.
وی میافزاید: «نکته جالب این است که مردم از همان اوان استفاده از اینترنت در مورد مالکیت انحصاری شرکتها نگران بودهاند. آنها ابتدا در مورد کنترل تمامعیار Netspace بر بازار مرورگرهای اینترنتی نگران بودند تا اینکه به تازگی از کنترل کامل شرکت “مایکروسافت” بر بازار مرورگرها دلواپس شدند. بنابراین به نظر من یکی از درسهایی که میتوانیم بگیریم این است که مسائل میتوانند به سرعت تغییر پیدا کنند.»
پرفسور «برنرز لی» اضافه میکند به موازاتی که شرکتها، انحصار روشهای دریافت و ارئه اطلاعات را در اختیار می گیرند، مشتریها با سرعت تمام به این سمت حرکت میکنند که به ترحم آنها وابسته شوند. این استاد دانشگاه، به تلاشهای شرکت “اپل” برای وادار کردن مشتریانش به نحوه استفاده از برنامههای کاربردی حمله میکند و میگوید باید به کاربران اجازه داده شود خودشان در مورد نحوه استفاده از وسایلشان تصمیم بگیرند.