سختی تشخیص حق از باطل در عصر غیبت
امام صادق (علیه السلام) در تبیین موقعیتی که شیعه در عصر غیبت در آن قرار میگیرد میفرماید: چگونه خواهید بود هنگامى كه نه امامى دارید كه شما را هدایت كند و نه علمى كه بعضى از مردم را از بعضى دیگر جدا سازد؟ در آن موقع از هم تمیز داده مىشوید و امتحان مىدهید و غربال خواهید شد.[1]
بنابراین مومنان در دوره سرگردانی و حیرت، چارهای جز تمسک به قرآن و نصوص و اسناد رسیده از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) را ندارند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به امیرالمومنین (علیه السلام) میفرماید:
یا علی! عجیبترین ایمان و قویترین یقین از آن قومی در آخرالزمان است که پیامبر خدا را درک نکرده اند و امامشان هم غایب است و به سیاهی (نوشته شده) بر سپیدی (کاغذ) ایمان میآورند.[2]
همچنین به سبب پیچیدگی تشخیص حق از باطل و درهمآمیختگی آن دو، زمینه انحراف از دین به تمامی فراهم است، امام باقر (علیه السلام) میفرماید:
اى شیعه آل محمّد! حتما باید پاك شوید همچون سرمه كه در چشم پاك مىشود كه آدمى داخل شدن سرمه را به چشمش میفهمد ولى نمیفهمد كى از چشم او بیرون میرود و این چنین خواهد شد كه مردى شب را به صبح میرساند در حالى كه بر جادّه امامت ما است و روز را به شب میرساند در حالى كه از راه راست خارج شده است و صبح را شب میکند در حالى كه بر جادّه امر ما است و شب را صبح میکند در حالى كه از راه خارج شده است.[3]
یا علی! عجیبترین ایمان و قویترین یقین از آن قومی در آخرالزمان است که پیامبر خدا را درک نکرده اند و امامشان هم غایب است و به سیاهی (نوشته شده) بر سپیدی (کاغذ) ایمان میآورند.
[1] . صدوق، کمال الدین وتمام النعمه، ج2،ص 348، ح36.
[2] . صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص 288، ح 8.
[3] . نعمانی، کتاب الغیبه، ص 206و 207، ح12.