تربیت شغلی دختران در برنامه رقص ماهواره
برنامه های شبکه های ماهواره ای موضوعی است که می تواند به دلیل مخاطبان نسبتا گسترده این رسانه و اثرات سوء تربیتی و فرهنگی مورد بررسی و نقد و ارزیابی قرار گیرد. در این میان حضور مسابقه رقص با شرکت کنندگان کودک قابل توجه است!
در معرفی این برنامه گفته شده است:
” مسابقه رقص یکی از پرطرفدار ترین برنامه ی تفریحی در میان فارسی زبانان است که بالاترین میزان بیننده را دارد. هیئت ژوری این مسابقه ، م.خ و ت.پ است.
در این مسابقه، شرکت کنندگان تلاش می کنند تا با اجرای رقص خود در مقابل هیئت ژوری و تماشاچیان خود را به فینال برسانند .این مسابقه درکشورهای نزدیک ایران برگزار می شود تا تمامی ایرانیان به ویژه متقاضیان داخل کشور بتوانند به راحتی در آن شرکت کنند. سری های قبلی این مسابقه در کشورهای امارات متحده ی عربی (شهر دبی )، ترکیه،گرجستان، آلمان، سوئد و هلند برگزار شد. شرکت کنندگانی که به مرحله نیمه نهایی راه می یابند به چند گروه تقسیم شده وتوسط اساتید در هیئت ژوری به مدت ۳ تا ۴ روز آموزش می بینند تا گروه برنده و شرکت کننده برنده مشخص شود .
جایزه برنده نهایی مسابقه رقص وجه نقد ویا عضویت در هیئت ژوری سری بعد مسابقه رقص است.”
معرفی برنامه و مکان های برگزاری آن به نوعی کاملا گویای اهداف مسابقه می باشد و انتخاب محل مسابقه با هدف در دسترس قرار دادن ایرانی ها برای حضور در این برنامه تبیین شده است که اهداف خاصی را دنبال می نماید.
در این مسابقه شرکت کنندگان محدودیت سنی ندارند که اغلب آن ها را جوانان ایرانی تشکیل می دهند اما شرکت کنندگان جدیدی که در هر مسابقه تعداد آن ها بیشتر می شود کودکان و خصوصا دختر بچه ها هستند و از آنجایی که خانواده های ایرانی نظارت خاصی به دلیل عدم آموزش بر دیدن برنامه های تلویزیونی و ماهواره جز در موارد خاص ندارند، این موضوع اهمیت می یاید.
بحث این است که چرا کودکان و دختر بچه ها در این مسابقه حاضر می شوند و هدف از اجازه حضور آن ها در این مسابقات توسط برگزار کنندگان چیست؟ درباره این موضوع علل مختلفی را می توان بررسی نمود که به برخی از آن ها در ادامه اشاره می کنیم:
الف) ارزش سازی به عنوان شغل
در جامعه ایرانی رقص و موارد مشابه، بیشتر به عنوان تفریح شناخته می شود و کارآیی ارزشی و شغل نداشته است، این مسابقه نگاه به این موضوع را در سطح گسترده تغییر می دهد و آن را به عنوان شغل و ارزش شغلی مطرح و نهاد ینه می کند و آن را به عنوان یک وسیله جدی کسب درآمد همان طور که بارها م.خ در طول برنامه اشاره می کند، مطرح می سازد.
این موضوع در نگاه کودکان تاثیر گذاری خاصی دارد و موضوع را به عنوان یک حرفه برای کودکان مطرح و از حالت تفریح خارج می کند، نوع تلاش ها، نگرش ها و باورهای آنان تغییر می دهد، تلاش برای کسب این شغل را در آنان افزایش می دهد و به نوعی به عنوان یک ایده آل و آرزو مطرح می کند.
ب) عادی سازی روابط در سنین پایین
در این مسابقه رقص های دو نفره دختر و پسر دیده می شود و بسیار طبیعی است که کودک با قرار گرفتن در این فضا بسیاری از موارد را به عنوان سبک زندگی بپذیرد و در آینده آن را دنبال کند و نتایج این رفتار در سنین نوجوانی و جوانی نیز واضح و قابل بررسی است.
در همین موضوع می توان به مهدکودک های داخل کشور و البته بیشتر در شهرهای بزرگ اشاره کرد که رقص و آموزش آن را دربرنامه های خود قرار داده اند. قرار گرفتن این نوع آموزش ها در کنار برنامه های ماهواره، طبیعتا تربیت نسلی را تربیت می کند که دارای ارزش هایی متضاد با جامعه است.
ج) آموزش فرهنگی و تغییر ارزش ها
در سنین پایین فراگیری سریع تر بوده و رفتار زودتر نهادینه می گردد، این برنامه در کنار سایر برنامه های ماهواره ای به آموزش فرهنگی جدید برای کودکان اقدام می ورزد تا درآینده دقیقا به جابه جایی فرهنگی جامعه دامن زده شود و البته این روند در راستای سکولاریزه کردن فرهنگ در جامعه ایرانی توسط برنامه های مختلف پیگیری می شود.
در این نگارش کوتاه تنها به تعدادی از موارد مورد هدف اینگونه برنامه ها پرداخته شد و بسیاری از موارد دیگر که در برنامه های ماهواره و با عناوین متنوع دنبال می شود، مطرح نگردیده است، ضمن اینکه قابل توجه است؛ ضعف برنامه سازی داخلی در صدا و سیما و نظام آموزشی و تربیتی، ضعف آموزشی خانواده ها و ضعف امکانات تفریحی در سوق دادن خانواده ها و کودکان و نوجوانان به سمت برنامه های ماهواره تاثیر جدی دارد.
عدم رفع این اشکال با توجه به آمارها که از گسترش به ماهواره خبر می دهد تبعات غیر قابل جبرانی را برای جامعه ایرانی به همراه دارد.